
Vil ha papirløse jegere
Ifølge Miljødirektoratet, er formålet blant annet å gi jegerne en samlet oversikt over egen dokumentasjon. Det er også et ønske om at jaktoppsyn lettere skal kunne sjekke om du har formalitetene i orden. Direktoratet vil samtidig spare nærmere 3 millioner kroner årlig ved å slippe utsendelse av brev.
Ifølge seniorrådgiver Tonje Stubsjøen Kvaløy i Miljødirektoratet, skal all dokumentasjon om den enkelte jeger som finnes i Jegerregisteret i dag, samles i en «Min jegerside»-løsning. Her inngår personopplysninger, avlagt jegerprøve, betalt jegeravgift, tilleggsavgift for manglende rapportering, personlig lisens og autorisasjon som jegerprøveinstruktør.
Digitalt jegeravgiftskort
– Betyr dette utsendelse av digitalt jegeravgiftskort til alle jegere for jaktåret 2018/19?
– Nei, ikke alle. For jaktåret 2019/2020 vil det bli gjennomført digital hovedutsendelse av jegeravgiftskort i Altinn til de 50 000 jegerne som i dag bruker e-faktura, samt alle nye jegere og alle utlendinger. Denne utsendelsen vil også inneholde en lenke til jakt- og fangstrapporteringen til Statistisk sentralbyrå i Altinn. Jegeravgiften betales med kort eller Vipps på nettsiden til Jegerregisteret.
– Hva med de øvrige jegerne?
– Alle andre jegere vil i år få tilsendt jegeravgiftskortet i posten. Med mindre man har reservert seg mot digital kommunikasjon, vil man også få informasjon om hvordan man skal finne innrapporteringsskjema i Altinn, forklarer Kvaløy og legger til at denne gruppen også har mulighet til å benytte «Min jegerside» for å hente fram digitalt jegeravgiftskort.
Strøm og mobildekning
– Hva om man er «heldigital» og ikke har mobildekning når gyldig dokumentasjon eventuelt skal framvises?
– Da kan man eventuelt laste ned det digitale jegeravgiftskortet på mobilen i forkant, som har en QR-kode. Er man redd for å gå tom for strøm, er det også mulig å ta en utskrift av det digitale jegeravgiftskortet. Grunneier og jaktoppsyn kan sjekke opplysningene om jeger via QR-koden, men vil også ha mulighet til å gjøre oppslag i ettertid ved bruk av jeger- og personnummer.
– Ser dere for dere ytterligere skritt i digitaliseringsprosessen?
– Etter hvert ønsker vi også å få koblet på dokumentasjon for bestått storviltprøve, men det vil nok ta noe tid å få på plass gode systemer for å administrere dette, avslutter Kvaløy.
Inntil videre må jegerne dokumentere bestått skyteprøve på vitnemål som fås på skytebanen. Vitnemål kan også lastes ned fra Miljødirektoratets hjemmeside.