Annonse

Test av Silver Shark BRX

Silver BRX er langt bedre i sjøen enn mange av de typiske amerikanske bass-båtene. Båten passer både til store innsjøer og lett havfiske.

Fiskebåt som glipper på detaljene

Ved første øyekast ser Silvers Shark BRX ut som «den perfekte skjærgårdsjeep». Dessverre står uheldige detaljløsninger i veien for at erfarne sportsfiskere får det de vil ha.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Silvers BRX-serie har to modeller, Eagle og Shark. Vi har testet Shark, som er den minste, på 19 fot. Med flere reine fiskeegenskaper, er det tydelig at de ønsker å markere seg innen aluminiumsbåter for fiske, i likhet med Buster Pro og Arronet.

Båten har dessverre de samme barnesykdommene som ved lansering i 2017. Det aner meg at de ikke har testet den nok opp moderne fiskeres behov. Heldigvis er det meste småting, som kan utbedres selv.

Testbåten fra Krogstadfjorden Marina er en fryd å kjøre med i røff sjø, og fungerer supert som familiebåt. Etter litt ombygging har også fisketurene vært en fryd. Siden den ikke er en vaskeekte fiskebåt, som eksempelvis amerikanske Tracker og Lund, tilgir vi litt slinger og noen snodige løsninger.

Dette er hva vi har utbedret: Baugmotorfestet var vinklet feil, og stammen til el-motoren (Minn Kota Ulterra 80lb) stakk langt ut på styrbord side. Vinkelsliperen og en proff sveiser fikset dette kjapt.

En «skikkelig» fiskebåt er ikke komplett uten en fiskekum med sirkulasjon. Her kan du legge sløyd fisk for å unngå søl.

Til å drive el-motoren, brukte vi 2x12,8V Gylling Lithium LifePo4 batterier. Disse er kostbare, og er fra Silvers side tiltenkt en plass i passasjerens cockpit, helt åpent for fukt og ubudne gjester.

Vi strakk en ledning under dekk, og plasserte batteriene i batterirommet. Dette kan låses om ønskelig. En stor fiskebåt er ikke komplett uten en fiskekum og spyleslange for å vaske båten. BRX har begge deler, men pumpen for disse sitter i batterirommet. Av frykt for lekkasje av saltvann, flyttet vi denne ut og lenger bak mot motoren.

Når man betaler flere hundre tusen for en fiskebåt, vil man ha det største ekkoloddet man kan få plass til. Vi fikk med et nødskrik inn et Humminbird Solix 12, som kan styre baugmotoren og heve/senke den ved et knappetrykk. Konsollen burde vært høyere, for rattet blir litt i veien.

Kastedekket er en fryd å fiske fra. Med baugmotoren i front har man en fullverdig fiskebåt, og full kontroll når man skal kaste.

Kastedekket er robust, og herlig å fiske på, men den løse plata er tung og uhåndterlig. Den er festet med to klips, knotete plassert på undersiden. Rommene på sidene blokkeres da av platen, og gjør det hele til en dårlig løsning. En vippeløsning, ville holdt orden på plata og gitt tilgang til masse eksisterende og ny lagringsplass. Shark BRX har stort potensial, om produsenten gjør noen grep.

Silver Shark BRX m/Honda BF100A

Ekkolodd/ Kartplotter: Raymarine Axiom 9 (Standard som vi byttet ut) 

Bensintank: 130 l

Vekt u/motor: 710 kg

Lengde: 615 cm

Bredde: 217 cm

Maks antall personer:

Motoranbefaling: 80 – 115 hk

Pris: m/Honda BF100A 100 HK: kr 420 595,-

Pris: testmodell (inkl. Raymarine Axiom 9): ca. kr 454 000,-

Leverandør: Oy Brandt Ab, www.silverboats.fi

Karakter: 4

Powered by Labrador CMS