Test av Mercedes-Benz EQS SUV 580
SUVeren elbil
Med unntak av prisen, har denne mærsja – Mercedes-Benz EQS SUV 580 – alt en jeger og fisker kan begjære.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Vår test ble delt i to etapper med to identiske biler. Først en familietur fra Sørlandet til Østfolds dype skoger – med en stor villmarkscamper på slep. Deretter en miniekspedisjon i Finnmark, med fire voksne i bilen.
Totalt ble det tolv dagers kjøring, og selv på dårlig underlag klarte vi ikke å framtvinge så mye som ett flimmer eller en feilmelding på en av de enorme skjermene. Dette må være Norges mest komplette elektriske SUV, og det var nesten litt vemodig å levere den fra seg igjen.
Men når du betaler dyrt, blir også forventningene skyhøye, og alt var ikke bare rosenrødt.
Familieturen
Første bil ble hentet hos Agder Bil i Arendal og fylt med tre unger i barneseter, samt bagasje og fiskeutstyr til fire.
Før vi la i vei, ble en svær og tung villmarkscamper på 1300 kilo låst til hengerfestet. Turen mot Østfold medførte langt flere ladestopp enn forventet.
Den tunge og høye hengeren, gjorde at bilen brukte omtrent 40 prosent mer strøm enn vanlig. Ikke overraskende, men greit å være klar over.
Planlegging og utføring av lading med Mercedes me Charge og bilens talegjenkjenning og/eller kart gikk på skinner.
Guttetur i nord
Neste tur startet hos leverandør Alta Motorsenter, hvor vi hektet på en stor skuterhenger som ble fylt med utstyr før vi la i vei.
Bilen imponerte stort, halve fiskelaget var også lydentusiaster, og Mercedes har gitt tyske Burmester ansvaret for tonene i bilen. Standarden var ifølge feinschmeckerne skyhøy, og i klasse med resten av bilen.
Med bilens ulike kjøreprogram ble krappe svinger, gammel telehiv og dårlige veier en svevende og komfortabel opplevelse. På rufsete grusveier, brukte vi Offroad-programmet som hever bilen og gir demping og høy stabilitet.
Setene var topp både i front og bak. Ladepunkter, koppholdere, støtter og fancy justeringsmuligheter i seter og klimaanlegg, likeså. Her mangler ingen ting.
Snur på femøringen
Du kan ønske deg et mer spenstig og unikt design og kjappere lading. Svingradius er enorm takker være styring med bakhjulene. Dette var praktisk på trange grusveier, selv her snur du på en femøring. Bilen sluker glatt store sekker, ski, fiskestenger, hundebur, telt og annet utstyr.
Kan du strippe bort noe av luksusen, finner du flere rimeligere varianter, eksempelvis EQS SUV 450 og flere EQE SUV- modeller.
+ Pluss
- Kjørelengde og ladeopplevelse
- Bakkeklaring, plass og lasteevne
- Hyperscreen skjerm, meny og tilkoblingsmuligheter
- Kjøremoduser og hengerprogram/assistent
- Styring på bakhjul (10 grader)
- Lydanlegg, tilpasning av lydbilde og skjermdeling
- MBUX AR Head-UP Display er et av markedets beste
- Markedets best batterigaranti
– Minus
- Med tanke på prisen, kunne den ladet raskere
- Repeterende «Mercedes SUV-design» og litt kjedelig
- Skuffende lav tilhengervekt
- Mangler «Frunk» under panseret