Annonse

Test av Mercedes-Benz EQS SUV 580

Mercedes-Benz EQS SUV 580
Vi hadde mye regn, søle og vanndammer å forsere i løpet av tolv dager. Men den tunge bilen jobbet kontinuerlig og uberørt. En sjeldent god kjøreopplevelse.

SUVeren elbil

Med unntak av prisen, har denne mærsja – Mercedes-Benz EQS SUV 580 – alt en jeger og fisker kan begjære.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Vår test ble delt i to etapper med to identiske biler. Først en familietur fra Sørlandet til Østfolds dype skoger – med en stor villmarkscamper på slep. Deretter en miniekspedisjon i Finnmark, med fire voksne i bilen.

Totalt ble det tolv dagers kjøring, og selv på dårlig underlag klarte vi ikke å framtvinge så mye som ett flimmer eller en feilmelding på en av de enorme skjermene. Dette må være Norges mest komplette elektriske SUV, og det var nesten litt vemodig å levere den fra seg igjen.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 
Foto: Tommy Egra
På tur med villmarkscamper eller tung henger? EQC takler mange tunge tak, selv om det finnes en del elbiler som kan trekke mer.

Men når du betaler dyrt, blir også forventningene skyhøye, og alt var ikke bare rosenrødt.

Familieturen

Første bil ble hentet hos Agder Bil i Arendal og fylt med tre unger i barneseter, samt bagasje og fiskeutstyr til fire. 

Før vi la i vei, ble en svær og tung villmarkscamper på 1300 kilo låst til hengerfestet. Turen mot Østfold medførte langt flere ladestopp enn forventet. 

Den tunge og høye hengeren, gjorde at bilen brukte omtrent 40 prosent mer strøm enn vanlig. Ikke overraskende, men greit å være klar over. 

Planlegging og utføring av lading med Mercedes me Charge og bilens talegjenkjenning og/eller kart gikk på skinner.

Guttetur i nord

Neste tur startet hos leverandør Alta Motorsenter, hvor vi hektet på en stor skuterhenger som ble fylt med utstyr før vi la i vei. 

Bilen imponerte stort, halve fiskelaget var også lydentusiaster, og Mercedes har gitt tyske Burmester ansvaret for tonene i bilen. Standarden var ifølge feinschmeckerne skyhøy, og i klasse med resten av bilen.

Med bilens ulike kjøreprogram ble krappe svinger, gammel telehiv og dårlige veier en svevende og komfortabel opplevelse. På rufsete grusveier, brukte vi Offroad-programmet som hever bilen og gir demping og høy stabilitet. 

Setene var topp både i front og bak. Ladepunkter, koppholdere, støtter og fancy justeringsmuligheter i seter og klimaanlegg, likeså. Her mangler ingen ting.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 
Foto: Tommy Egra
Dette er en herskapelig bil som gjør seg like godt på utsiden av operaen, som på en sølete skogsbilvei. Bilen kombinerer plass, høyteknologiske løsninger og kjøreegenskaper langt utenom det vanlige.

Snur på femøringen

Du kan ønske deg et mer spenstig og unikt design og kjappere lading. Svingradius er enorm takker være styring med bakhjulene. Dette var praktisk på trange grusveier, selv her snur du på en femøring. Bilen sluker glatt store sekker, ski, fiskestenger, hundebur, telt og annet utstyr.

Kan du strippe bort noe av luksusen, finner du flere rimeligere varianter, eksempelvis EQS SUV 450 og flere EQE SUV- modeller.

+ Pluss

  • Kjørelengde og ladeopplevelse
  • Bakkeklaring, plass og lasteevne
  • Hyperscreen skjerm, meny og tilkoblingsmuligheter
  • Kjøremoduser og hengerprogram/assistent
  • Styring på bakhjul (10 grader)
  • Lydanlegg, tilpasning av lydbilde og skjermdeling
  • MBUX AR Head-UP Display er et av markedets beste
  • Markedets best batterigaranti

– Minus

  • Med tanke på prisen, kunne den ladet raskere
  • Repeterende «Mercedes SUV-design» og litt kjedelig
  • Skuffende lav tilhengervekt
  • Mangler «Frunk» under panseret

Mercedes-Benz EQS SUV 580

Ytelse: 385kW (544 hk)

Dreiemoment: 858 (Nm)

Motor: Elektrisk, firehjulstrekk, en motor per aksel

Normal/lynlading (AC/DC maks): 11/200 kW (22 AC tilleggsutstyr)

LxBxH: 5,13/2,16/1,72 (cm) Akselavstand: 3210 mm

Bagasjerom: 645/545 L (5 og 7 seter) 5 seteren får 100 liter ekstra under lemmen

Bakkeklaring: 22 cm 

Egenvekt: 2810 kg 

Tilhengervekt: 1800 kg 

Klargjort for V2L: Nei 

Tillatt taklast: 100 kg 0–100 km/t: 4,6 sekund 

Toppfart: 200 km/t 

Forbruk/rekkevidde snitt (WLTP): 21,3 kW / 61,0 km 

Batteri: 108,4 kW

Forbruk med henger: Økning ca. 40 prosent (Carbon Tear 1,3 tonn + en hel familie)

Garanti bil og batteri: 5 år/100 000 og 10 år/250 000 

Pris standard: kr 1.544.624, – (EQS 450 kr 1.321.625,-) 

Pris testmodell (topputstyrt): kr 1 840 000,-

Mer info: www.mercedes-benz.no

Mercedes-Benz EQS SUV 580 
Foto: Tommy Egra
Powered by Labrador CMS