Kompro­miss­løs havfiske­maskin ⚅

Aktive fiskere og fiskecamper foretrekker nå moderne aluminiumsbåter til havfiske og raske forflytninger i røff sjø. På værbitte Hitra, har norske Kaasbøll sveiset noe av det gjeveste man kan fiske fra.
Fredag, 24. mai 2019 - 15:59

Kaasbøll 660 SC BFA Edition

PRODUKTFAKTA: 22 fots skjærgårdsjeep i aluminium med Garmin navigasjon og ekkolodd. Trimflaps: Zipwake interseptorer. Åtte vertikale og fire vinklede stangholdere. Elektrisk spylepumpe. Skrog: 20 graders V-bunn og støydempet aluminium, innebygget bensintank. Lengde: 708 cm. Bredde: 230 cm. Maks antall personer: 6.

Motoranbefaling: 115–300 hk. Maks last inkl. motor: 920 kg. Topphastighet, testbåt: 39 knop. Styrekonsoll: Custom m/rom til to jerrykanner og to fiskekasser. Vekt: 1240 kg (u/motor).

PRIS: kr 485 000,- (m/Yamaha 150 HK), kr 397 500,- (standardmodell)

LEVERANDØR: Kaasbøll AS, tlf. 72 44 58 15, www.kaasboll-boats.no

KARAKTER: 6

For å teste båten som er ny for sesongen, måtte jeg dra til to havfiskeparadis. Først til Hitra, hvor Kaasbøll sveiser og designer alle sine båter. Så til Sørøya, hvor fiskecampen Big Fish Adventure skulle få seks like 23,5-fotere for å takle heftig sjø og fiske. Båtstørrelsen fungerer over hele landet, selv på de mest værbitte destinasjoner.

Siden alt kan custombygges, er prisene svært variable, men fortsatt overraskende konkurransedyktige. Vi valgte en 150 hk og mener det er et godt utgangspunkt for opptil fire fiskere som ønsker høy snittfart uten å øke pris og bensinforbruket unødvendig. Under fabrikkbesøket på Hitra testkjørte vi standardutgaven med Zipwakes automatiske trimflaps under verst tenkelige værforhold.

660 SC er en av få fiskecampbåter jeg har kjørt i høy fart og vilter sjø over lengre distanser. Båten behersker elementene imponerende godt – 15 sekundmeter vind og heftig sjø er fortsatt mulig å bevege seg i.

På Sørøya var skreien i fokus. Vi var to-tre fiskere i båten og hadde mye utstyr. I motsetning til de fleste andre båter, kommer det knapt vannsprut over ripa, selv med sidevind. Det var en behagelig overraskelse og en enorm kontrast til de klassiske skogene fra Kvernø, Gemi Boats og Kaasbøll, med butte baugparti.

Det markante v-bunnskroget tok bølgene godt og vi kunne trimme båten og la trimsystemet jobbe og ta bølgene akkurat som vi ønsket. Støy kommer kun fra Yamahas 150 hester. Båten adlyder og mestrer. Det er ingen risting eller løse deler. Turistene som fisket med de nye båtene, smilte fra øre til øre. Med fire voksne mannfolk stående på ripa, testet vi også stabiliteten, som er godt innafor.

Alle kan lage gode båter med markant v-bunn for fart. Det har Anytec, Nordkapp og en rekke andre bevist. Det man ser mindre av, er dem som klarer det 660 SC og Arronet 23,5 SP har fått til – å finne balansen mellom fart, stabilitet og plass, slik at man kan fiske i alle værforhold.

Arronet har lenge vært best her, men nå får de hard konkurranse, og da først og fremst på pris og blant patrioter som vil kjøre norsk i Norge. Kun vanlig fisker og vil ha en god båt? Standardmodellen er like god, men mer familievennlig.

Emneord: 
Tags: 

På forsiden nå