Skreller du vekk prestisjetullet, er dagens Skoda-modeller alt annet enn grå. Karoq er både velkjørende, komfortabel og velutstyrt.

Ingen grå mus

Den store SUV-en Kodiaq høstet mange lovord i redaksjonen i fjor. Begeistringen for Skoda har ikke blitt mindre, etter en uke på tur med lillebror Karoq.
Onsdag, 12. desember 2018 - 11:24

Designmessig blir dagens bilmodeller stadig likere. Skoda Karoq ligner da også på svært mye annet vi har kjørt i denne

Skoda Karoq Style

Motor: Diesel, Euro 6
Volum: 2,0 liter
Effekt: 150 hk
Dreiemoment: 340 nm
Drift: 7 trinns automat, 4WD
Lengde: 4380 mm
Bredde: 1840 mm
Høyde: 1610 mm
Akselavstand: 2630 mm
Bakkeklaring: 165 mm
Egenvekt m/fører: 1591 kg
Maks nyttelast: 567 kg
Bagasjerom volum: 521 liter
Tilhengervekt: 2000 kg m/brems og 750 kg u/brems
Toppfart: 195 km/t
0 – 100: 9,3 sekunder
Forbruk: 0,52 liter v/blandet kjøring
Garanti: 5 år/100.000 km, avhengig av hva som inntreffer først

Veil. pris fra: 309 000,-
Vår testbil: 451 000,-   

Mer info: www.mollerbil.no

klassen, og er bygget over samme lest som VW Tiguan. Igjen var kjøreopplevelsen overraskende positiv, som under prøvekjøring av storebror Kodiaq i 2017.

Det skyldes trolig gamle fordommer overfor selve bilmerket. Dagens Skoda-modeller er like godt skrudd som det meste annet på veien. Karoq intet unntak. Vår testbil var grålakkert, men det vitner om selvtillit fra produsentens side. Gråfargen er dessuten praktisk, dersom du farter mye på støvete grusveier. Bilen ser aldri skitten ut.

Komfortabel
Bak rattet fant vi igjen mange av de samme familietrekkene som hos storebroren. Fra førerplass har du utmerket oversikt alle veier, og sitter godt. Stereolyden er også upåklagelig.

Vår testbil var utstyrt med sju trinns automatkasse, som bidrar til kjørekomforten. Karoq er i tillegg lettkjørt, med lite kupestøy og ulyder, selv på dårlig vei. De 150 hestene under panseret, står godt til bilens størrelse.

Forhjulstrekk dominerer blant de mindre SUV-ene, mange tilbyr ikke engang firehjulstrekk. Det gjør Skoda Karoq, om ønskelig, men da begynner det å koste. Bakkeklaringen på 16,5 cm er for øvrig ikke all verden, så du bør holde deg unna veier av type; kjøring på eget ansvar.

Velutstyrt
Dashbordet er enkelt, med en grei og oversiktlig kjørecomputer. Bilen er dessuten svært velutstyrt, prisleiet tatt i betraktning. Blindsonevarsling, adaptiv fartsholder, køassistent, filskifteholder, parkerings- og ryggeassistent, og LED-lys rund baut.

Toppmodellen har også fjernlysassistent, nøkkelfri tilgang og fem forskjellige kjøreprogram.

Fra 5 til 4-seter   
Svært god plass foran, i baksetene sitter to personer greit, med tre voksne blir det trangt, her som i øvrige merker i klassen for mindre SUV-er. Plassen i bagasjerommet er derimot tilfredsstillende, bilens totale størrelse tatt i betraktning.

Baksetene sitter på skinner, og kan skyves fram ved behov, noe som gjør at bagasjerommet kan økes til 588 liter. 5-setere kan også bli 4-seter, ved å fjerne midtre sete. Da sklir våpenkofferter og stangtuber rett inn.

Nøysom kamel
Dieselforbruket er hyggelig for lommeboka. Vi målte forbruket til like over 0,5 pr. mil, og det uten å tenke spesielt økonomisk kjøring. Pluss også for høy score på sikkerhet for voksne (93 prosent og fem stjerner i EuroNCAP 2017).

Konklusjon: Oser fornuft. Usnobbet, men likevel komfortabel og velutstyrt. Familievennlig. Mye bil for pengene, med potensial til å kapre en hyggelig markedsandel i klassen for folke-SUV.

Emneord: 
Tags: 

På forsiden nå