Jakttradisjonen står sterkt i Norge, og mange har i disse dager fryseren full av utsøkte råvarer fra skog og fjell. Om du vil ha litt variasjon i bruken, er speking et godt alternativ. Prima mat til både tur og selskap.

Slik speker du vilt

Etter fryseboksens inntog, handler videreføringen av gamle konserveringsmetoder mest om å frambringe særegne smaker. Jakt & Fiskes viltkokk, Finn Hansen, viser hvordan du får den beste spekematen ut av høstens fangst.
Onsdag, 10. oktober 2018 - 12:20

Det er alltid ekstra spenning knyttet til mat som blir hentet ut av stabbur, loft og kjellere. Bakterier av ymse slag vil alltid være våre konkurrenter, og i mange tilfeller våre fiender.

Huskeliste ved speking av viltkjøtt

  1. Vær nøye med hygiene. Bakterier fra tarm og urene hender kan fort ødelegge et ellers godt produkt.
  2. Vilt er blodfylt. Velg stykker med minst mulig blod, og masser ut blodrester om mulig.
  3. Vilt er magert kjøtt og bør ikke saltes for mye. Det er stort sett ikke snakk om saltmengde, men saltetid.
  4. I de fleste tilfeller er tørrsalting, i forbindelse med en eller annen form for sukker, det enkleste.
  5. Er det store stykker, som f. eks reinsdyrlår og hjortelår, er modningstid ekstra viktig.
  6. Spis mens det er godt, og skivene er litt myke.

Speket rådyrlår

Speket lårtunge av elg

Speket orrfuglbryst

Speket elghjerte