1) To voksne fjellryper i høstdrakt. Hunn (t.v.) og hann (t.h.). Se de spraglete dekkfjærene på hunnens rydd.

Slik knekker du koden

Usikker på alder og kjønn hos felt vilt eller vilt i felt? Jakt & Fiske gir deg noen tips i hver utgave av bladet framover. Vi begynner med folkeviltet – rypa.
07. april 2021

Mange småviltegere er gode på bestemmelse av art, alder og kjønn. Å skille ungrype fra voksen, kan du f.eks gjøre ved å kikke etter mørke flekker på den nest ytterste håndsvingfjæra.

Erfaren eller uerfaren jeger? De fleste har trolig nytte av finslipe kunnskapene sine – både i felt og i handa …

Slik bestemmer du art

Slik bestemmer du alder

Fugl i oppflukt

Slik bestemmer du kjønn

Dette betyr faguttrykkene

Trippel-NM i Målselv:

Fortsatt mulighet for påmelding til trippel-NM

Det var lenge tvil om regjeringens koronatiltak tillot å arrangere NM i Målselv også i år. Men nå blir det NM, selv med få påmeldte. Siste mulighet for påmelding er fredag 18. juni.

Håper fortsatt å bli kvitt skrantesyke

Høyt bukkeuttak og generell bestandsreduksjon er blant de viktigste tiltakene som anbefales for å bekjempe skrantesjuke på Hardangervidda. NJFF ønsker ordinær jakt og lokal involvering.

Droner finner rådyrlammene

Droner med varmesøkende kamera har vist seg som et effektivt hjelpemiddel for å redde rådyrlam i slåtten. Og lokalforeningene har fått øynene opp for det nye hjelpemiddelet.