1) To voksne fjellryper i høstdrakt. Hunn (t.v.) og hann (t.h.). Se de spraglete dekkfjærene på hunnens rydd.

Slik knekker du koden

Usikker på alder og kjønn hos felt vilt eller vilt i felt? Jakt & Fiske gir deg noen tips i hver utgave av bladet framover. Vi begynner med folkeviltet – rypa.
07. april 2021

Mange småviltegere er gode på bestemmelse av art, alder og kjønn. Å skille ungrype fra voksen, kan du f.eks gjøre ved å kikke etter mørke flekker på den nest ytterste håndsvingfjæra.

Erfaren eller uerfaren jeger? De fleste har trolig nytte av finslipe kunnskapene sine – både i felt og i handa …

Slik bestemmer du art

Slik bestemmer du alder

Fugl i oppflukt

Slik bestemmer du kjønn

Dette betyr faguttrykkene

Flest felte rådyr på 20 år

Det ble skutt 34.300 rådyr i løpet av jaktåret 2020/2021. Det er det største utbyttet siden 1999/2000. Flest ble skutt i Indre Østfold og Lindesnes.

Kraftig økning i felte villsvin i Norge

Det ble felt 450 flere villsvin i løpet av forrige jaktsesong. Det er hele 140 flere enn året før. Nesten alle ble felt i Halden og Aremark.

Lovende rypeutsikter i Sør-Norge

Den første oversikten fra fjellstyrene over årets bestandssituasjon i statsallmenningene i Sør-Norge er klar.