1) To voksne fjellryper i høstdrakt. Hunn (t.v.) og hann (t.h.). Se de spraglete dekkfjærene på hunnens rydd.

Slik knekker du koden

Usikker på alder og kjønn hos felt vilt eller vilt i felt? Jakt & Fiske gir deg noen tips i hver utgave av bladet framover. Vi begynner med folkeviltet – rypa.
07. april 2021

Mange småviltegere er gode på bestemmelse av art, alder og kjønn. Å skille ungrype fra voksen, kan du f.eks gjøre ved å kikke etter mørke flekker på den nest ytterste håndsvingfjæra.

Erfaren eller uerfaren jeger? De fleste har trolig nytte av finslipe kunnskapene sine – både i felt og i handa …

Slik bestemmer du art

Slik bestemmer du alder

Fugl i oppflukt

Slik bestemmer du kjønn

Dette betyr faguttrykkene

Stadig flere kvinner er jegere

Andelen kvinner i jegerregisteret har økt jevnt og trutt. Ved utgangen av jaktåret 2020/2021 var den nesten dobbelt så høy som for 20 år siden.

Staten frifunnet i Høyesterett i ulvesøksmålet fra WWF

Høyesterett mener tre vedtak om lisensfelling av ulv utenfor ulvesonen var gyldige. Staten frifinnes i søksmålet fra WWF, som vant delvis fram i lagmannsretten.

Elgjakta økte – rekordmange hjort felt

Hjortene levde farlig i jaktåret 2020/21. Totalt ble det felt 50.100 hjorter, noe som er rekordnotering. Elgjakta hadde økt utbytte for første gang på mange år.