16 trygge tips for bedre skogsfugljakt

Erfaring er gull, men selv drevne skogsfugljegere vil tjene på å forberede seg godt. Er du ny på jegerstien, er det ekstra viktig å ha gjort hjemmeleksa. Start nå! Det er både slitsomt og uforutsigbart, men lidenskapen varer livet ut. 
08. juni 2020

Info fra NJFF

Bli med på introjakt i høst
Dette er jakt hvor du som uerfaren jeger kan lære nye jaktformer med erfarne instruktører til stede. Les mer: www.introjakt.no

Dressur av jakthunder
Boka gir deg best mulig forutsetning for å få den jakthunden og familiehunden du ønsker deg. Du finner den her.

Før jakta

Les også: Bli en bedre jaktskytter med hagle

Under jakta

  • Storfuglen liker seg godt i gran -og furudominert blandingsskog med koller, myrer og bekker. Er det god tilgang på bær i slike områder, bør du være ekstra skjerpet.
  • Orrfuglen foretrekker gjerne litt yngre barskog og blandingsskog med innslag av bjørk. Et typisk orrfuglterreng er gjerne oppstykket av myrdrag, hogstflater og lysninger. Frodige partier med tyttebær og blåbær er særlig attraktive.
  • Kantsoner, spesielt langs myrer og overganger mot plantefelt/hogstfelt er alltid verdt å sjekke.
  • Kullene vil ofte være samlet tidlig i jakta. Felles for både orrfugl og storfuglkull, er at de liker seg i tett og ung skog med frodig undervegetasjon.
  • Etter en tørr sommer vil skogsfuglen ofte søke mot fuktige myrområder og skyggefulle lier. Har sommeren vært våt, vil fuglen gjerne trekke opp mot mer solfylte, sør- og vestvendte koller og lier. Her vil de også nyte varmen etter hvert som dagene blir kaldere utover høsten.
  • Blant busker, koller og kratt kan det være vrient å komme til skudd. Se hele tiden for deg hvor det er sannsynlig at fuglen sitter, ikke minst når du beveger deg inn i typisk gode biotoper.
  • Søk hele tiden etter den beste posisjonen for den mest sannsynlige fluktbanen. Ofte krever det noen raske forseringer.
  • Småkuppert terreng gir gode muligheter for å overraske fuglen. Husk at den helst flyr nedover eller bortover.
  • Jakter du med hund, er det svært nyttig å kunne reise den på avstand. Du får sjelden de beste skuddmuligheten bak hunden. Står den foran et tett kratt, letter fuglen «alltid» på den andre siden. En gammeltiur som aner fare på flatmark, vil ofte ta beina fatt fram til en nærliggende knaus eller kolle, hvor den kan slippe seg ut. Da gjelder det å gjette riktig og bevege seg raskt.

Les også: Bli en bedre skogsfugljeger