Hvordan lykkes med løshund? Vi besøkte ON Kvikk og eieren Herbrand Skriudalen like i forkant av elgjakta. Vi måtte derfor nøye oss med en liten foto-seanse i band – denne gangen.

Slik lykkes du med løshund

Hvordan få full klaff med løs elghund? Herbrand Skriudalen, eier av «årets jakthund 2019», ON Kvikk, gir deg sine beste tips!
30. oktober 2019

1. Let i blodslinjene

Herbrand Skriudalen kjøper ikke valpen sin tilfeldig på finn.no. Han synes det er best å gjøre godt forarbeid, som f.eks å sjekke stamtavler og prøveresultater. Som jaktprøvedommer gjennom snart 15 år, får han også sett et stort antall hunder ute i terrenget. Slik var det også på NM for løshund i 2014, da han fikk se ON Kvikks bestemor. Spesielt la han merke til søksegenskapene hennes.

– Omlag 80 prosent av hundene fra den stamtavla er jaktpremierte før de er to år gamle. Så klart jeg har trua på valper derfra, smiler han.

2. Se nøye på prøveresultatene

3. Kikk etter bredde i kullet

4. Bygg tillit

5. La hunden være løs

6. Tør å starte tidlig

7. Ha trua på valpen

Les også: Elghunden - vår jaktkamerat i 10.000 år (+)

8. Hold hunden i form

9. Tren i glissent elgterreng

Les også: Slik får du elg på post (+)

10. Dropp kadaverdisiplinen

Les også: Jakta på stålosen (+)

11. Slipp hunden på nytt

12. Still på jaktprøve!

13. Fordel med forståelig omgangskrets

14. Vær ydmyk

Les også: Så raskt vokser elgens gevir (+)

Historisk Kvikk