Morten Pedersen (nr. 2 fra v.) er opptatt av at både grunneiere og jegere og fiskere skal bli fornøyde med Inaturs tjenester. Det er i alle fall glede i Pedersens eget lag i Namsos! Fra v: Kristian Grongstad, Morten Pedersen, Mathias Thyldum, Christoffer Ledang, Anders Feragen, Morten Wågan, Benjamin Ledang, og Mats Thorsvik.

Inatur til værs

Inatur er vinneren av formidling av jakt-, fiskekort og hytter i Norge. Daglig leder Morten Pedersen forklarer suksessen bl.a. med full treff på sosiale medier.
Tirsdag, 27. november 2018 - 9:37

Det var ikke helt tilfeldig at Jakt & Fiske tok turen til Namsos for forrige elgreportasje: Rock City er både Statskog SFs og Inatur Norge AS´ hovedsete. Sistnevnte er landets største salgskanal for jakt- og fiske, og omsetter både på statlig og privat grunn. Selskapet er eid av Statskog, Norges fjellstyresamband, NJFF, Norges Skogeierforbund og Norske Lakseelver.

Etter at Morten Pedersen tok over som daglig leder i 2012, har bruttoomsetningen økt fra 24 til hele 120 millioner.

– Hva er forklaringen på det som må betegnes som en eventyrlig suksess, Pedersen?

– Én av forklaringene er at sosiale medier har eksplodert i denne perioden. I 2012 startet vi forsiktig med å bruke Facebook som kanal for å nå ut til publikum. Vi var ganske tidlig ute, og i dag har vi 146 000 følgere. Vi greier å bruke sosiale medier til å skape trafikk og omsetning, så vi har nok knekt en liten kode, sier han.

Inatur-sjefen mener også lanseringen av en ny plattform i 2013, og oppkjøpet av konkurrenten Scanatura–som da var store på laksefiske var andre suksessfaktorer.

– Hva er oppskriften til å lykkes på sosiale medier?

– Den er veldig enkel: Prøving og feiling. Vi legger mye jobb i å analysere trafikkdataene. I tillegg er bilder og videoer viktige, som genererer likes og klikk, sier han.

IT-verktøy
Inaturs viktigste tilbud til landets jegere og fiskere er småviltjakt, storviltjakt, laksefiske, innlandsfiske og overnatting. Særlig hytteovernatting har slått godt an på sosiale medier. Statskog og fjellstyrene har en mengde hytter utenfor allfarvei, som tiltrekker langt flere enn landets kjernegruppe. Mange opplever det kanskje som eksotisk å leie seg inn på husvære langt til fjells.

En del av Inaturs virksomhet som ikke er så synlig for kjøperne av jakt- og fiskekort, er IT-verktøy for kortsalg og fangstrapportering.

– Innen jakt og fiske blir forvaltningen stadig viktigere. Hos arter som f.eks. laks og rype er det svært viktig for tilbyderne å ha kontroll på hvor høyt uttaket er. Vi investerer derfor mye penger i å sørge for at vi til enhver tid har de beste IT-verktøyene for styring av kortsalg, fangstrapportering og bag-limit, sier Pedersen.

Ørretfiske på vei opp
Inatur-sjefen hviler ikke på laurbærene, men fokuserer på nye muligheter. Et av dem er å videreutvikle tilbudene om innlandsfiske.

– Vi er glade for å kunne bidra til lokal verdiskapning. Innlandsfisket er lite utviklet sammenliknet med laksefisket. Det er imidlertid på vei opp–bare se på elver som Hemsila og Rena. Men for å nå f.eks. landets fluefiskere, så kreves det lokale ildsjeler som må tilrettelegge og utvikle tilbudet. Vi kan bidra med å presentere tilbudet, bl.a. gjennom foto og video.

– Allemannstanken, med en forventning om rimelige priser, står sterkt her i landet. Du tror ikke Inatur har bidratt til prisøkning på jakt og fiske?

– Nei, tror ikke det. Vi har ingen aktiv strategi for å påvirke prisbildet. Jeg mener dessuten at utmarkstilbudene fremdeles er billige i Norge. Tenkt deg bare at du skal på kino med familien. For billetter, snacks og transport går det fort 1000 kroner for halvannen times opplevelse, sier han.

Vinn-vinn
Morten Pedersen er opptatt av at grunneiere, jegere og fiskere skal bli fornøyde med Inaturs tjenester. Målet er økt tilgjengelighet til jakt og fiske for folk flest, samt at grunneierne skal få økt omsetning av utmarksressursene. Vinn-vinn, altså.

– Vi blir veldig glade når folk legger ut noe nytt, fordi det jo betyr at flere får tilgang, påpeker Pedersen.

– Ville det vært plass til flere storviltjegere her i landet hvis dere hadde formidlet mer av jakta?

– Det tror jeg vi kunne klart. Mange private grunneiere formidler ofte elg- og hjortejakta selv. Men når nye generasjoner tar over gårdsbrukene, henvender de seg oftere til oss, fordi de unge er mer vant til teknologi, sier daglig leder hos Inatur–og jaktleder i «Klinga elg og lavvo» i Namsos.

Emneord: 

På forsiden nå